Foto ANAV |
În 11 noiembrie 2015 a avut loc o seară de lectură de poezie cu Svetlana Cârstean şi Sorin Gherguţ. La Galeria Întâlnirilor. A fost o seară de gală. Prima a citit Svetlana Cârstean,
iar când a venit rândul lui Sorin
Gherguţ era deja un fel de surescitare în aer. Poate şi de aceea
versurile lui mi s-au apărut asemenea unor înghiţituri mici dintr-un vin spumant
scump: neaşteptate, discrete, limpezi, acide (ironice), la temperatura
potrivită, într-un cuvânt - pregătite să-ţi desfete papilele gustative.
Atunci se pregătea să scoată un nou volum şi l-a scos. Împreună cu artistul vizual
Nicolae Comănescu. Trei. Vineri, 13 mai 2016, ora
18,30, la Gallery (Str. Leonida nr. 9-11, Bucureşti) ne propune o nouă
degustare, din noul „vin”.
O lectură mixtă, în duet cu prozatorul Cristian Fulaş. Un eveniment care nu
trebuie ratat. Mai jos găsiţi un interviu spectaculos cu acest poet special.
Galeria Întâlnirilor: Sorin, înainte de toate, ţin să te felicit pentru cel
de-al treilea volum intitulat Trei. Cum te simţi
după o nouă lansare? S-a schimbat ceva în modul în care te evaluează lumea
literară sau cei din preajma ta?
Sorin Gherguţ: Mă simt ok, mulţumesc pentru felicitări şi de
întrebare. Sînt într-o oarecare întîrziere cu distribuirea celor cîteva
exemplare pentru critici şi cronicari, mai sînt prieteni cărora aş fi vrut să
li-l ofer şi n-am apucat sau nu dau de ei... Acum am şi motive să ezit, lui
Cezar Paul-Bădescu i l-am dus şi în aceeaşi zi am aflat că i s-a scos emisiunea
din grila TVR.
Sunt bucuros fiindcă e şi primul volum în care n-am
greşeli majore de tipar (de cele din Orice, cartea dinainte, sînt, trebuie să precizez, singurul
responsabil). Şi cel la care am avut un cuvînt important de spus în privinţa
copertei şi a layout-ului (nu că n-aş fi colaborat mulţumitor şi data trecută, în
privinţa asta, cu editorii).
De reevaluări şi alte schimbări de percepţie încă
nu-mi dau seama, poate e şi devreme. În singura cronică apărută, din cîte ştiu,
pînă acum, la Trei, Cosmin Ciotloş n-a mai scris, ca în urmă cu cinci ani în textul, altfel cald,
despre Orice, că aş avea pe
alocuri scăpări de amator. Cred că observaţia lui era, în bună măsură, justă.
Nici acum nu mă simt profesionalizat total, dar înclin să cred că nici nu e
neapărat asta o miză.
Galeria Întâlnirilor: Cât timp ţi-a luat să scrii la acest nou volum?
Sorin Gherguţ: Nu sînt în el doar
texte din ultimii cinci ani, cîţi au trecut de la volumul anterior, Orice (uverturi & reziduuri). Titlul
unui text din Trei figurează, chiar, în Orice, la
cuprins. Acum
nu-mi mai aduc aminte dacă a fost atunci în carte şi l-am scos, dar am uitat să
şterg titlul din sumar, sau am avut intenţia să-l introduc, l-am trecut în
sumar dar am omis să-l mai pun şi-n carte. N-am avut prezenţa de spirit să fac şi
acum o schemă similară, să las la cuprins, în Trei, titlul vreunui text
dintr-o eventuală apariţie ulterioară, întru posibila satisfacţie a istoricului
literar care ar descoperi-o, dac-ar fi să-şi mai bată cineva capul cu asemenea lucruri în viitor. Revenind, volumul conţine, cum am spus şi la
lansare, şi versuri mai vechi de un deceniu, şi nişte poeme mai lungi compuse
prin 2011, imediat după Orice, şi cîteva din ultimii ani. De la primele
discuţii cu editorul despre proiect, volumul, precum un burduf de acordeon, s-a
umflat, apoi a revenit la proporţiile rezonabile cu care a şi apărut. În
ultimul an mai mult am îndepărtat din el lucruri decît am adăugat (m-am şi
gîndit la un moment dat să-l intitulez Trei
minus). Urmează să văd ce fac cu ele.
Foto ANAV |
Galeria Întâlnirilor: Într-un interviu
recent spuneai că, în trecut, îţi doreai ca textele tale să producă
efecte fizice, organice şi chiar anorganice.
Care sunt mizele tale cu acest nou volum?
Sorin Gherguţ: Cu responsabilitatea care mă caracterizează
sporadic, în momentul în care am simţit că ating stadiul în care pot produce,
pe cale literară, efecte fizice vizibile (mecanice, electrice, fiziologice), am
făcut cîteva teste acasă. Am reuşit să ard un bec, să stric durabil o clanţă şi
să-mi declanşez un prurit recurent. Cu textele din volumul de faţă mi-am propus
să rezolv problema de lăcătuşerie. N-am reuşit.
Mi s-a mai atenuat, în schimb, disconfortul dermatologic.
Galeria Întâlnirilor: Mai mult, care
crezi mai sunt mizele celor care scriu
poezie?
Sorin Gherguţ: Cîte poetici, atîtea mize. Există o determinare
interioară în raport cu care publicarea, existenţa unui public, ecourile
pozitive sau negative sunt, pe moment, ceva secundar. Dar, desigur, motivaţia
strict lăuntrică, pur individuală, este pe cît de vitală, pe atît de greu
sustenabilă. Există o artă marţială niponă care constă în a exersa, o viaţă,
extragerea sabiei din teacă, pînă ajungi la desăvîrşire – Mircea Cărtărescu,
parcă, folosea undeva metafora samuraiului pentru singurătatea funciară a
scriitorului – dar rostul sabiei e să taie, la o adică, şi altceva decît aer. A
fost o perioadă în care mi se părea că să scrii şi să publici versuri a devenit
ceva uşor arhaic, vag pitoresc, asemănător cu a fabrica, astăzi, maşini de
scris mecanice. Dar comparaţia nimerită este, mai degrabă, cu pick-up-urile şi vinilurile, care dăinuie. Cred că poezia e un
element important, nu indispensabil, dar favorizant, pentru o adolescenţă
împlinită, iar o adolescenţă realmente împlinită nu se încheie, îndeobşte,
decît odată cu senectutea.
Galeria Întâlnirilor: Pe tine ce te
ţine aproape de poezie? De ce scrii poezie?
Sorin Gherguţ: „Ai învins? Continuă! Ai pierdut? Continuă!“ –Pierre de Coubertin.
Galeria Întâlnirilor: Când ai început
să scrii? Îţi aminteşti ce a inspirat această primă poezie? (şi dacă poţi, te
rugăm să o împărtăşeşti cu noi)
Sorin Gherguţ: Ce-mi amintesc e că, nu
multă vreme după ce învăţasem să scriu (literalmente), aflat la pat, cu febră
mare, am cerut o foaie şi un pix şi am produs cîteva distihuri cu iz coşbucian,
care au stîrnit o oarecare impresie în familie. Era ceva despre condiţia
poetului.
Galeria Întâlnirilor: Deşi par spontane
şi ironice, mi s-a părut că poemele tale au o puternică încărcătură filosofică. Ce filosofi te-au inspirat?
Foto ANAV |
Sorin Gherguţ: Nu ştiu dacă asta se simte
în manifestările mele lirice, dar unul dintre filozofii care m-a impresionat
durabil, fără să mă pot şi lăuda că l-aş fi înţeles vreodată cum trebuie, e Richard
Rorty. O carte cu care am intrat cîndva în rezonanţă (chit că pare în dezacord
tocmai cu postmodernismul rortian) e Turnirul Khazar, de Andrei Cornea.
Problema, dacă o fi o problemă asta, e că mi s-a întâmplat să citesc, cu aceeaşi
satisfacţie şi sentiment de acord intim, în decursul timpului, dar nu neapărat şi
la „vârste spirituale“ distincte, şi Bertrand Russell şi Berdiaev, şi Karl
Popper şi Hegel povestit de Noica. Şi analitici anglo-saxoni, şi deconstructivişti
continentali – cît am apucat. În liceu, am avut o epifanie parcurgînd
Introducerea la Fenomenologia spiritului, dar n-am reuşit niciodată să avansez
mai mult de câteva paragrafe dincolo de introducere în această lucrare de
controversată reputaţie. Probabil că ar fi trebuit să încep acest răspuns cu
„mi-a plăcut să...“ – „mi-a plăcut să citesc...“, cum se răspunde, la
complimente pe tema fizicului, cu „mi-a plăcut să fac mişcare...“. Cred că o
bună cultură generală, în general, şi una filozofică în particular sunt, pentru
un artist, echivalentul pregătirii fizice în sporturile de măiestrie. Geaba
tehnică fără rezistenţă, forţă şi/sau, după caz, viteză. Altfel spus: nici muşchi
fără-ndemînare, nici îndemînare fără muşchi. Ca şi cu ordinea şi curăţenia
domestică (a le face şi a le menţine), să mă pun la punct în privinţa asta e
ceva rămas perpetuu la stadiul de proiect. Dar, dincolo de numele prezumţios
enumerate, pesemne că impactul cel mai extins şi profund asupra ideaticii din
textele mele l-au avut dialogurile dintre Beavis şi Butt-head, de Mike Judge,
de pe MTV şi din lucrări precum Reading
sucks.
Galeria Întâlnirilor: Pe coperta cărţii apare şi numele lui Nicolae
Comănescu, care acoperă componenta
grafică a cărţii. Desenele
completează sau sunt complementare poemelor? Care este cea mai bună variantă de
interacţiune între arte?
Sorin Gherguţ: Grafica e
independentă de poeme, dar mi se pare că se împacă bine cu ele. Nicolae
Comănescu e unul dintre artiştii, nu mulţi, faţă de a căror operă am avut,
atunci cînd am descoperit-o, senzaţia că am găsit ceva ce căutam, fără să fi ştiut
exact, dinainte, că asta caut. Sunt foarte onorat şi bucuros de această colaborare.
Galeria Întâlnirilor: Care este scriitorul care te-a influenţat cel mai mult?
Sorin Gherguţ: Au fost mai mulţi,
în diferite etape. O influenţă timpurie semnificativă a avut-o Arghezi. Dar
întîlnirea cea mai importantă, şi literar, şi uman, a fost, cum poate am mai
spus-o, cea cu Mircea Cărtărescu – întîi cu Nostalgia
şi cu Levantul, în liceu, şi apoi, în
persoană, la Facultatea de Litere, la cenaclu, la seminare, la bere.
Galeria Întâlnirilor: Când şi cum scrii?
Ai anumite tabieturi?
Sorin Gherguţ: Scriu cum şi cînd apuc,
îndeobşte versuri, mai rar texte întregi dintr-un foc. În sensul ăsta, tehnic, mă consider, fără
probleme, versificator. Tind să devin mai
productiv pe drumuri, în deplasări, îndepărtarea de reşedinţă mi-a favorizat
pînă acum output-ul.
Galeria Întâlnirilor: Ce apreciezi cel mai mult la o carte?
Sorin Gherguţ: Slova de foc şi
slova făurită împerecheate-n ea cînd se mărită ca fierul cald îmbrăţişat în cleşte.
Galeria Întâlnirilor: Cum alegi cărţile pe care le cumperi sau le citeşti? După ce
criterii?
Sorin Gherguţ: Pe lîngă lista
lungă de restanţe canonice, ca toată lumea. Întrebarea îmi aduce aminte de
concluzia la care am ajuns cîndva cu un prieten – probabilitatea să citeşti o
carte e mică dacă o iei cu împrumut, foarte mică dacă o fotocopiezi şi minimă
dacă o cumperi.
Sorin Gherguţ: Pînă acum n-am
prea ales, am luat ce mi s-a propus şi, dacă am refuzat ceva, a fost mai curînd
din lipsă de timp sau de energie. Aşa că editorii ar trebui să spună cum aleg
cărţile pe care mi le propun.
Galeria Întâlnirilor: Foaia
goală te inhibă sau te provoacă?
Sorin Gherguţ: Cu albul hîrtiei mă întâlnesc o dată la cîteva zile pentru listele de
cumpărături şi lunar pentru cifrele de pe apometre. De-obicei nu mi se întîmplă
să ajung nepregătit în faţa unei foi goale, să mă aflu-n treabă. Golurile,
blank-urile le port în minte, la produse de papetărie şi alte suporturi
logistice nu recurg decît cînd am deja formulate măcar frînturi cît de cît
notabile, ca punct de pornire sau poticnire.
Galeria Întâlnirilor: Sunt
convins că deja pregăteşti o nouă carte. Cum se va numi şi când crezi ca va
vedea lumina tiparului?
Sorin Gherguţ: N-o să dezvălui
tot titlul, să nu mi-l fure duşmanii, dar pot să spun, în exclusivitate pentru galeriaintalnirilor.blogspot.ro,
că va conţine, foarte probabil, pronumele nehotărît „ceva“ şi încă ceva. Aş
vrea s-o închei şi s-o public cît mai repede, pentru că, realmente, mai am şi
alte treburi.
Galeria Întâlnirilor: Cum
te-ai simţit la Galeria Întâlnirilor? La lectura căror scriitori ai dori să
participi în cadrul acestui format?
Foto ANAV |
Sorin Gherguţ: Mă bucur oricînd am ocazia să-l aud recitînd pe V. Leac. Mi-e dor şi de o
lectură a colegului (de liceu, cenaclu, volume colective) Bogdan O.Popescu, o
voce literară care-ţi rămîne durabil în minte şi inimă. Mi-ar plăcea să poată
fi aduşi la întîlniri şi autoare şi autori din afara Bucureştiului, dar ştiu că
pentru asta e nevoie de resurse consistente. Aş reveni cu interes şi la un
eveniment cu nume din antologia Subcapitol pe afiş. De simţit m-am simţit bine de
fiecare dată, şi ca invitat, şi în public, n-am nimic de reclamat. E un cadru
intim, agreabil.
Galeria Întâlnirilor: Şi,
la final, dacă vrei să ne laşi un poem
sau o bucată de poem. Cu ce poem ai vrea să încheiem?
Sorin Gherguţ: Păi, un catren: „să am burta plină,/caldură,
lumină/şi optim nivelul/de serotonină“. Ceea ce le doresc şi
cititorilor blogului de faţă.
Galeria Întâlnirilor: Mulţumesc,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu