Foto Ulrike Rindermann
|
Dušan David
Pařízek este unul dintre cei mai marcanți regizori ai țării sale. A condus timp
de 14 ani o trupă independentă dedicată în exclusivitate dramaturgiei și
literaturii contemporane cehe și austriece. Unii dintre cei mai controversați
și polemici scriitori de limbă germană precum Werner Schwab, Thomas Bernhard,
Elfriede Jelinek și Peter Handke făceau parte în mod curent din repertoriu. Nu
este de mirare că în programul stagiunii actuale a Volkstheater Viena se regăsesc
nu mai puțin de trei montări semnate de același regizor: Auto-incriminare
(Selbstbezichtigung) - prima piesă scrisă de Handke, Vechi maeștri (Alte Meister) -
o adaptare a ultimului roman al lui Bernhard și Nora3 de Jelinek - un spectacol preluat de la Schauspielhaus Düsseldorf.
Născut în 1971 la Brno, Pařízek a
studiat literatură comparată și științe teatrale la Universitatea din München,
precum și regie la Academia de Arte Performative din Praga. În 1998 a fondat Teatrul de
Cameră, al cărui director a fost până în anul 2012, timp în care a fost
distins de mai multe ori cu premiul „Teatrul
anului“. Faptul că din 2002 se dedică și clasicilor, montând deseori
texte de Schiller, Kleist, Büchner, Goethe în teatre din Germania și Elveția, e cu atât mai interesant.
Debutul său în capitala austriacă a fost unul cu adevărat
spectaculos. Montarea sa după Întunericul ridicol(Die lächerliche Finsternis) - o piesă a dramaturgului german contemporan Wolfram Lotz -, care a avut premiera absolută în 2014 la Burgtheater
Viena, este invitată în 2015 la Berliner Theatertreffen și la Zilele Teatrale
din Mülheim. În urma unui sondaj al criticii efectuat de revista germană Theater heute spectacolul este votat „Cea mai bună producție a anului“, primind în același timp și
premiile pentru „Cel mai bun regizor al anului“și „Cel mai bun decor al anului“ (tot Dušan David Pařízek semnează și
scenografia). Deopotrivă
tragică și ironică, Întunericul ridicol este o piesă de război, inspirată din romanul lui Joseph Conrad Heart of Darkness și din filmul lui Francis Ford Coppola Apocalypse
Now.
Plasând acțiunea într-o zonă de criză, Wolfram Lotz ne trimite într-o expediție
în lumea noastră interioară, confruntându-ne cu stereotipurile pe care le avem
despre locurile îndepărtate, cu incapacitatea noastră de a înțelege cu adevărat
ceea ce este străin: oroarea unui război într-o țară cu o cultură diferită de
cea care ne este nouă familiară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu