Foto ANAV |
27 ianuarie 2016, ora
18.30, la Gallery. Au citit prozatorii Cristina Andrei și Dragoș Ghiţulete.
Despre Cristina nu ştiam prea multe, doar că a luat premiul pentru debut al revistei Observator Cultural pentru Abonatul nu poate fi contactat. Apoi
am aflat că a ales scrisul ca formă de supravieţuire. Poveşti legate cu fire subterane,
personaje foarte bine conturate, biografii contorsionate. Cu asta ne-am delectat. Cu texte citite din noul
roman la care lucra.
Galeria Întâlnirilor: Dragă Cristina Andrei, cum ai ajuns să
scrii romanul Abonatul nu poate fi contactat,
publicat în 2014 la Editura Nemira?
Cristina
Andrei: Abonatul a fost o barcă de salvare. Timp
de 24 de ani am scris reportaje, eseuri, texte pentru film documentar şi,
dintr-o dată, totul s-a oprit. În primăvara lui 2013. O echipă managerială de
un amatorism şi un servilism politic dezgustător a pus „în operă” un plan de
restructurare a TVR care nu numai că a îngropat în datorii şi mai mari această
instituţie extraordinară (pot să fac o pledoarie pro domo, ştiind precis despre
ce vorbesc?), dar a distrus vieţi şi cariere nu doar metaforic, ci, din păcate,
şi la propriu. Ei, între cei care au avut „prioritate în stabilirea ordinii de
concediere”, m-am numărat şi eu pentru că, alături de alţi 221 de colegi, am
refuzat să fim parte a acestei mascarade. Şi a început calvarul proceselor, al
drămuirii fiecărui bănuţ, al gândurilor perverse care vin pe firul somnului şi
îţi şoptesc pe geana dimineţii că, poate, mai bine... Ei, în tot contextul
ăsta, fostul meu redactor şef, colegă şi prietenă, Elena Dinu, nu a încetat să
mă sune în fiecare zi şi, după ce mă întreba ce mai fac şi altele asemenea,
punea întrebarea de final: Când te apuci de scris. Şi m-am apucat. Aveam cam 40
de pagini răzleţe, scrise cu nişte ani în urmă. Am realizat potenţialul, ştiam
intervalul în care aveau să se petreacă lucrurile, aveam câteva personaje
creionate, altele care îşi aşteptau rândul la viaţă şi aşa a început. Patru
luni de nopţi şi muzică. O barcă plutind, de acum calm pe nelinişti, aşteptări
şi încredinţarea că „Dumnezeu este întărirea mea şi scăparea mea şi izbăvitorul
meu”, cum spune psalmistul.
Galeria Întâlnirilor: Când ai realizat că voiai să
fii scriitor? Te-a lovit aşa, dintr-o dată?
Cristina
Andrei: Am vrut, cred, dintotdeauna, dar
tânără fiind nu ştiam cum se face asta, iar pe urmă, nu m-am mai gândit. Am tot
amânat scrisul ficţional gândindu-mă că sunt atâţia alţii buni, foarte buni,
înaintea mea, contemporani cu mine, aici, pretutindeni, unde să mai încap şi
eu?! Pe urmă, m-a lovit ca o necesitate. Ca o exorcizare a răului.
Galeria Întâlnirilor: Cât timp ţi-a luat scrii romanul Abonatul
nu poate fi contactat?
Cristina
Andrei: Patru luni. Din octombrie 2013
până în 31 ianuarie 2014. Cam 120 de nopţi.
Galeria Întâlnirilor: Cum ţi-ai ales tema?
Cristina
Andrei: Ştiam că totul se va întâmpla
într-un interval de trei zile. Nu
ştiu de ce. O idee de felul ăsta m-a urmărit
cam din vremea adolescenţei, de când văzusem un film italienesc vechi, „Sabato,
domenica e lunedi”, o comedie amară scrisă şi jucată prin 1959 de Eduardo De
Filippo, dramaturg, regizor, actor, scenarist, poet, un tip complex şi talentat
care a încercat şi căruia i-au reuşit cam toate aventurile în care se aruncau
intelectualii începutului de secol trecut. Şi, oricum, toţi avem bucuria
zilelor de vineri, entuziasmul zilei de sâmbătă şi tristeţea de duminică
anticipare a nedreptăţitei zile de luni, când de la ale noastre, ne întoarcem
la ale cetăţii. Trei zile. Era clar. Dar, care?! Lumea e, oricum, cumva lipsită
de speranţă. Nu mai trebuia şi scara coborâtoare de week-end. Trebuia altceva.
Trepte urcătoare. Spre nădejde. Deşi pare o carte din care speranţa lipseşte,
ea pulsează şi-şi cere dreptul la viaţă, din fiecare pagină. Aşa că,
nici un moment mai potrivit decât ultimele trei zile din Săptămâna Patimilor.
De la tristeţe la bucurie. De la îngropare la Înviere.
Foto ANAV |
Galeria Întâlnirilor: Ai surprins cititorii prin
multitudinea de planuri narative şi mai ales prin registrele de limbaj foarte
diferite. Te-a influenţat activitatea ta în TVR, experienţa jurnalistică în
construirea romanului?
Cristina
Andrei: Sigur că şi experienţa de jurnalist m-a
ajutat. Am traversat toate mediile posibile. Chiar, gândindu-mă acum, pentru
fiica unor oameni modeşti, născută la Oneşti printr-un hazard şi crescută în
cartierul Titan, unul din cartierele-dormitor ale muncitorilor din urbea lui
Bucur, am avut un parcurs extrem de interesant. Dar, întorcându-mă la
întrebare, m-a ajutat mult şi „urechea”. Din cele cinci simţuri, cel mai „bun
slujitor” al meu este auzul. Aud tot ce se vorbeşte în jurul meu, reproduc uşor
accente, intonaţii. Mi-e la îndemână să improvizez un monolog, continuând
fragmente din dialoguri pe care le aud prin metrou, prin magazine, prin staţii.
Mi-e uşor să îmi imaginez pe stradă unde oamenii vorbesc la telefon tare, ce se
spune la capătul celălalt al „firului”. Scriu multe poveşti în cap. Din păcate,
puţine ajung şi pe hârtie.
Galeria Întâlnirilor: Ai câştigat premiul pentru debut al revistei Observator
Cultural pentru acest roman. Ai vrut vreodată o asemenea
recunoaştere?
Cristina
Andrei: Aş fi ipocrită să spun că nu
mi-aş fi dorit o asemenea recunoaştere. Dar, în aceeaşi măsură sunt datoare să
spun şi că nu m-am aşteptat. Deloc. Din tirajul de 1000 de exemplare, generos
pentru un debutant, s-a vândut cam jumătate, dar această jumătate a contat
foarte mult. M-au bucurat enorm reacţiile celor care au citit cartea.
Galeria Întâlnirilor: Care este scriitorul care te-a influenţat
cel mai mult?
Foto ANAV |
Cristina
Andrei: În tinereţe, la fel ca pe Adrian
Mutu, Dostoievski. Pe urmă, a fost mai greu să mă hotărăsc. Au fost etape. John
Updike, Hubert Selby Jr., Anthony
Burgess, John Fray. Acum, Elif Şafak. Iar de la noi, Gabriela
Adameşteanu.
Galeria Întâlnirilor: Scrii uşor, greu? Care este pentru tine cel
mai potrivit moment al zilei pentru scris?
Cristina
Andrei: Mă apuc greu. Pe urmă, curge.
Scriu noaptea. Când aud tot ce nu umple ziua, când nu mai vorbesc decât visele
şi frunzele. Nici câini nu mai sunt pe strada mea. Câte o maşină când şi când.
Şi nici o pasăre. Şi muzica pe care o aleg.
Galeria Întâlnirilor: Când ştii că ai prins subiectul pe care-l
vei dezvolta într-o carte?
Cristina
Andrei: După ce scriu zece-douăzeci de
pagini mă opresc. Sunt nemulţumită
că în jurul ideii pe care cred, cum ziceţi, că am prins-o, încep să graviteze
idei de completare. Încep să mă întreb dacă nu cumva vreuna dintre ele este, de
fapt, ideea cea bună. Atunci mă opresc. Şi urmează al doilea start. Acela este
momentul în care mi se cristalizează ideea şi nu mă mai abat de la ea.
Galeria Întâlnirilor: Ce apreciezi cel mai mult la o carte: emoţia
sau povestea?
Cristina
Andrei: Clasic şi neinteresant pentru cei
care iubesc şi aşteaptă inovaţia: povestea.
Galeria Întâlnirilor: Cum alegi cărţile pe care le cumperi sau le citeşti?
După ce criterii?
Cristina
Andrei: Am încredere în gustul câtorva
critici literari şi le urmez îndemnurile. Sunt autori pentru care fac scurte coups de foudre, cum s-a întâmplat cu britanicul Ian
McEwan, căruia i-am cumpărat cărţile una după alta, pe măsură ce apăreau, calde
aproape. Sau cu Mitch Albom. Aşa că, după recomandări şi după preferinţele de
moment.
Galeria Întâlnirilor: Ce sentimente în legătură cu foaia goală?
Cristina
Andrei: Offf...
Galeria Întâlnirilor: Cum se va numi următoarea ta
carte şi când crezi că va vedea lumina tiparului?
Cristina
Andrei: Am un titlu de lucru despre care
ştiu că nu va fi titlul cărţii pe
care sper să o scriu. „Treizeci de zile fără
soare”. Asta cu lumina tiparului... numai Dumnezeu ştie. Şi, după El, Editura.
Care, sper eu, să fie aceeaşi!
Foto ANAV |
Galeria Întâlnirilor: Cum te-ai simţit la Galeria
Întâlnirilor? La lectura cărui scriitor ai dori să participi în cadrul acestui
format?
Cristina
Andrei: La Galeria Întâlnirilor a fost
fain. Orice scriitor ne-scriitor, cum sunt eu, se simte inhibat în relaţie cu
publicul. La Art Gallery m-am simţit acasă. N-au fost mulţi oameni, ceea ce
este ok, nu sunt un om obişnuit cu mulţimi, iar atmosfera prietenoasă a fost de
mare ajutor. Mi-ar plăcea să asist/particip la o lectură a lui Octavian
Soviany.
Galeria Întâlnirilor: Mulţumesc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu