Foto ArtSafari |
În 2014, fosta
Piață a Palatului Regal din București devenea locul de întâlnire pentru toți
iubitorii de artă, colecționari, dealeri sau curatori, reprezentanți ai
instituțiilor de cultură sau public larg odată cu deschiderea primului pavilion
profesional și public de artă, destinat deopotrivă artei de patrimoniu şi
artei contemporane din România. Art Safari a continuat în 2015 cu o a doua
ediție a evenimentului, de data aceasta în Clădirea Ciclop de pe Bulevardul
Magheru cu prezentarea a 300 de artişti din portofoliul a 50 de galerii de artă
româneşti şi internaţionale, precum şi a 10 muzee din afara Bucureştiului. Anul
acesta, timp de 11 zile, în luna mai, Bucureştiul va deveni din nou centrul artei
moderne și contemporane, dar și al artei de patrimoniu printr-o ediție Art
Safari care va găzdui peste 50 de galerii de artă din România și din
străinătate într-o clădire monument istoric. Pe lângă expoziţia centrală,
dedicată sărbătoririi centenarului mișcării DADA, şi zonele galeriilor de artă
modernă și contemporană, o serie de spații marca Art Safari vor găzdui
conferinţe, artele spectacolului, proiectul The Space, dedicat tinerilor artiști
aflați la debut, precum și ateliere pentru copii.
Expoziţia centrală
Art Safari București 2016, dedicată sărbătoririi Centenarului mişcării Dada, o
va avea drept curator pe Raya Zommer-Tal, Director și Curator Șef al Janco-Dada
Museum din Ein Hod (Israel), expert internațional în studiul mișcării Dada și
al operei lui Marcel Iancu. Cu câteva săptămâni înainte de evenimentul care va
transforma Bucureștiul în capitala Dadaismului, revista Sinteza a stat de vorbă
cu doamna Raya Zommer-Tal pentru a afla mai multe despre conceptul expoziției
pe care o coordonează dar și despre ce ar trebui să însemne pentru iubitorii de
artă acest eveniment, într-o țară care i-a dat pe cei mai importanți
reprezentanți ai dadaismului.
Raya Zommer-Tal (n.
Haifa, 1958), din 1988 Director și Curator Șef al Janco-Dada Museum din Ein
Hod, este curatorul a peste 100 de expoziții. Cercetările sale și numeroasele
studii publicate se concentrează asupra artei contemporane, mișcării Dada și
opera lui Marcel Janco. A participat la numeroase conferințe internaționale în
Israel și în străinătate, unde a susținut prezentări ale cercetărilor sale. A
fost de asemenea Consilier în domeniul Artei în cadrul Ministerului pentru
Integrarea Imigraților din Israel și companiei Israel Electricity Corporation
Ltd; curator invitat în cadrul unor importante spații de artă contemporană din
lume; membru al diverselor comitete profesionale din cadrul Consiliului
Muzeelor, Asociației Muzeelor din Israel, Fondul Cultural din Haifa și
comitetul “Amanu La’am” etc. Absolventă a Facultății de Artă și Studii
Israeliene, Universitatea din Haifa, a absolvit în 1985 Muzeologia la
Universitatea din Tel Aviv, continuându-și studiile post-universitare în cadrul
Departamentului de Artă al Universității din Haifa. Dna. Zommer-Tal a fost
Director Adjunct al Hecht Museum, Universitatea din Haifa, din 1984 și până la
numirea sa la Muzeul Janco-Dada.
SINTEZA: Ediția din acest a Pavilionului de Artă-Art
Safari este dedicată
Centenarului nașterii mișcării DADA. Ce va însemna asta în
materie de galerii și artiști?
Foto Sinteza |
Raya Zommer-Tal: Ne-am gândit la cea mai bună modalitate de a sărbători centenarul DADA.
După cum probabil știți, nașterea DADA are mai multe zile. Unii spun că
mișcarea a debutat în 1913 când Marcel Duchamp a realizat primele sale
readymade-uri. Alții spun că Dadaismul a luat naștere în 1917. În cazul nostru
însă, al meu și al României, această sărbătoare ne trimite în urmă cu 100 de
ani la activitatea clubului Cabaret Voltaire, din Zürich, 1916. Când am început să lucrăm la
această expoziție am decis că cel mai important lucru cu privire la mișcarea
DADA, din punctul de vedere al României, este că fondatorii mișcării au fost
cinci români. Cei mai cunoscuți sunt, bineînțeles, Tristan Tzara și Marcel
Iancu dar importanți au fost și doi frați ai lui Marcel Iancu, Jules și George,
precum și Arthur Segal. În acest grup a existat o mare parte de esență
artistică românească. Prin urmare, acest lucru a stat la baza călătoriei pe
care ne-am propus-o cu această expoziție la București. Am intitulat-o „DADA Spirit”
încercând să arătăm spiritul DADA și al avangardei în arta românească după
închiderea Cabaret Voltaire. După cum știți Cabaret Voltaire a funcționat doar
șase luni și după aceea artiștii au plecat în diferite colțuri de lume. Cel mai
important, din punctul meu de vedere, este că Marcel și Jules s-au întors în
România la începutul anilor ’20 și cu activitatea lor au început să introducă
spiritul DADA în arta românească, dar nu doar în artă, ci de asemenea în
arhitectură, în casele pe care le-au construit și în literatură, prin
colaborarea la reviste de avangardă cum a fost Contimporanul. Aceasta este ideea curatorială a expoziției și
punctul de plecare.
Care va fi conceptul expoziției?Ați văzut clădirea în
care vor avea loc evenimentele?
Din păcate nu am
văzut până la acest moment clădirea Palatului Dacia, dar am primit numeroase
fotografii și planuri ale clădirii și am înțeles că vom avea un etaj întreg de
1000 metri pătrați pentru a ne desfășura forțele. În acest moment selectăm
lucrările și la începutul lunii mai voi veni la București și vom începe
montarea lor. Este o diferență foarte mare între a te gândi teoretic cum va
arăta o expoziție și ce surprize ne poate oferi partea practică. Așa că deocamdată
ne gândim cum să împărțim lucrările în grupuri de artiști. Avem destul de multe
lucrări ale artiștilor de avangardă, Marcel Iancu, Victor Brauner, Maxy
(Maximilian Herman), Arthur Segal, Milița Petrașcu, Camil Mihăilescu și alții. Apoi,
avem un al doilea grup a celei de-a doua generații a avangardei, Jules Perahim,
Jean David, Gelu și Lygia Naum, Paul Păun, unii dintre ei studenții sau
continuatorii primei generații. Cred că jumătate dintre aceștia au fost evrei
așa că pentru mine, este un aspect foarte important. Însă nu am ales lucrările
lor pe acest considerent, pentru că nu este absolut nici un semn de iudaism în
arta lor, toate sunt avangardă.
Foto ArtSafari |
Când a început în cazul dumneavoastră interesul pentru dadaism
și pentru Marcel Iancu în special?
Lucrez ca și
curator de peste 30 de ani și în ultimii 28 de ani am fost directorul și
curatorul-șef al Muzeului Janco-Dada Museum din Ein Hod, Israel. Când aveam 30
de ani și eram însărcinată cu al doilea meu copil am fost invitată să mă ocup de
preluarea directoratului acestui muzeu special. Din studenție știam despre
mișcarea DADA și eram interesată de contribuția adusă de Marcel Iancu acestei
mișcări, dar doar când am preluat conducerea muzeului am început să privesc mai
atentă spre dadaism. Astăzi vreau să cred că știu aproape totul despre Marcel
Iancu și foarte multe despre DADA. A fi curator întru-un muzeu DADA este o
provocare pentru că, cu toții știm că nu există multe originale DADA în lume.
Există câteva în Israel, în muzeul pe care îl conduc, apoi mai sunt la MoMA, la
Pompidou, așa că marea provocare a fost să ne gândim la un mod de a expune
lucrări DADA permanent. Ceea ce facem la muzeu în ultimii 28 este să încercăm
să găsim spiritul DADA în artă, în fiecare generație. Și asta voi încerca să
fac și în cadrul expoziției de la București. De multe ori găsesc artiști
excelenți, dar nu le expun lucrările pentru că ceea ce caut eu este spiritul
DADA, iar unii dintre ei nu îl au.
Mai mult la: http://revistasinteza.ro/raya-zommer-tal-curator-artsafari-2016-targurile-de-arta-si-galeriile-schimba-mentalitati-nu-muzeele/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu