Este doctor în filosofie, specializarea filosofia
culturii, a valorilor și a istoriei. Conduce doctorate în domeniul științelor
politice. Domeniile de interes sunt: fundamentalismul religios, religie și
politică, biopolitică, filosofia post-holocaust, etică relațională,
deontologie, imaginar religios în publicitate, dezvoltare personală și
consiliere etică. Predă la Cluj-Napoca cursuri pe teme de filosofia
comunicării, etica în publicitate, etică managerială, deontologie, religie și
ideologie, imaginar religios în limbajele publicitare, comunicare și biopolitică,
dezvoltare personală și branding personal. Cărțile și articolele sale au fost
recenzate sau citate de autori și publicații din România, Israel, Europa,
Africa, Asia sau America. În anul 2005 a primit prestigiosul Premiu al Academiei
Române, iar în 2010 a primit distincția de Profesor Bologna. Desfășoară
activități de consiliere filosofică (existențială). Pentru ședințe gratuite de
consiliere îl puteți contacta la adresa sfrunza@yahoo.com.
Sau pe blogul https://frunzasandu.wordpress.com/.
Galeria Întâlnirilor: Stimate domnule profesor, sunteți autorul
cărții Fundamentalismul religios și noul conflict al ideologiilor, apărută la Editura Școala Ardeleană din Cluj-Napoca, în 2015. O carte
de referință în limba română pentru acest subiect, un subiect extrem de
fierbinte în lume. De unde interesul dvs. pentru fundamentalismul religios?
Sandu Frunză: Am descoperit gravitatea fenomenului fundamentalist la începutul anului
2000. Mă aflam pentru un semestru la Universitatea Ebraică din Ierusalim. Toți
prietenii pe care mi i-am făcut acolo, veniți din mai multe țări din orientul
apropiat și din extremul orient, erau foarte îngrijorați cu privire la valul de
violențe motivate religios pe care ei îl prevedeau pentru începutul noului
mileniu. Nu le-am dat crezare decît după ce am început să citesc analizele
celor din proiectul de cercetare a fundamentalismului de la Chicago, coordonat
de Martin E.
Marty și R. Scott Appelby. Am rămas de atunci atașat de modul lor de
interpretare și cred că azi este mai actual decît atunci cînd ei își elaborau
textele. Am publicat cartea mea despre fundamentalism în 2003. A avut o
receptare bună, iar tirajul inițial s-a epuizat foarte repede. Cartea a primit
premiul Academiei Române. Ediția din 2015 este una revăzută și adăugită, are cu
200 de pagini mai mult decît prima și analize aplicate pe cazurile apărute în
intervalul 2000-2015. Mai mult decît atît, cartea mea este despre
fundamentalismul religios, nu doar despre terorism. Ea oferă acces la motivațiile
din spatele unor acte teroriste și descrie posibilitățile de aplanare ale
acestui tip de conflicte.
Galeria Întâlnirilor: Trebuie să recunoaștem, Europa este îngrozită, iar România este pe cale
să devină și ea la fel de terifiată de islam. Când a
devenit islamul o
ideologie și cât de frică ar trebui să ne fie de această religie?
Sandu Frunză: Nu trebuie să ne fie frică de religie. Din studiul istoriei religiilor eu
am învățat că religia este un dar pe care transcendența îl face omului în
vederea unei vieți autentice și a unei
situării armonioase în existență. Experiența religioasă este o experiență
ce ține de condiția umană, indiferent de formele particulare pe care le ia
această experiență a întîlnirii cu transcendența și cu alteritatea. De aceea,
nu trebuie să ne fie frică nici de Islam ca religie. În general, cred că nu ar
trebui să ne fie frică. Da, pot să accept că Europa este îngrozită de prezența
terorii, dar mi-e greu să cred că România va ajunge să fie traumatizată de
Islam. De altfel, aș dori să exprim credința că, de fapt, Europa este mai
degrabă îngrozită de barbaria pe care o aduce în viața noastră ideea că este
posibilă o motivație de tip religios a manifestării violențelor din ultimii ani
în spațiul occidental. Ne-am obișnuit cu ideea că pluralismul religios
occidental a creat un mediu al toleranței și al libertății religioase care a
diminuat aproape total posibilitatea manifestării violenței pe fond religios.
Laicitatea occidentală a creat posibilitatea unei întîlniri neconflictuale
între religii și diverse perspective de interpretare a lumii. Ceea ce se întîmplă
astăzi este o acțiune violentă ce se manifestă ca o opțiune radicală în numele
valorilor unei singure religii, pe care adepții radicali o doresc exclusivă și
dominantă. Laicitatea occidentală, născută prin secularizarea valorilor creștine,
nu poate viețui decît într-un mediu al pluralismului cultural, religios și
ideologic. Valoarea deosebită a Creștinismului constă, printre altele, în
faptul că s-a adaptat la acest context al opțiunilor spirituale plurale, iar
într-o anumită măsură l-a și stimulat. De aceea ne simțim, ca occidentali, atît
de confortabili în conviețuirea cu valorile creștine, indiferent de opțiunile
noastre spirituale. Nu există nici un motiv să credem că Islamul nu poate fi
într-un dialog autentic cu Creștinismul. Este imposibil să afirmăm, însă, același
lucru despre formele radicale pe care le aduc o serie de mișcări politice ce se
revendică de la Islam și doresc să ne convingă de faptul că numai ele
reprezintă viziunea purificată a Islamului.
Imi este dificil să explic în cîteva
cuvinte modul în care o ideologie se poate transforma într-o religie
secularizată. Cei care doresc să citească mai multe pe această temă pot să vadă
și lucrările scrise de Vladimir Tismăneanu pe această temă. E la fel de
complicat de explicat pe scurt și fenomenul invers, prin care o grupare
religioasă poate transforma religia într-o ideologie. Analizînd trăsăturile lor
de familie, am ilustrat acest fenomen în cartea Fundamentalismul
religios și noul conflict al ideologiilor oferind cadrul teoretic și cîteva exemple de
grupări, din cadrul Iudaismului, Creștinismului și Islamului, care decupează o
parte din mesajul religiei de la care se revendică și îl utilizează în scopuri
politice, cel mai adesea în totală contradicție cu spiritul religios pe care îl
revendică. Aceste mișcări pot deveni radicale în opțiunile lor și pot manifesta
forme ale acțiunii violente, inclusiv să recurgă la acte de terorism. Dacă
dorim să contribuim la rezolvarea problemelor cu care se confruntă occidentul
datorită acțiunii unor asemenea mișcări, atunci trebuie să fim mereu atenți la
distincția dintre o anumită religie (indiferent care ar fi ea) și grupurile
radicale ce vorbesc în numele acelei religii și practică forme ale violenței pe
care le justifică prin invocarea textelor scripturistice. Nu e vorba aici de
corectitudine politică, ci de o realitate spirituală pe care nu o putem
neglija.
Galeria Întâlnirilor: Cât
de religioși sunt teroriștii, de fapt?
Sandu Frunză: Eu nu sunt specializat în probleme de terorism. Eu tratez terorismul ca
pe una dintre formele de exprimare la care recurg fundamentaliștii. Din acest
punct de vedere, nu știu, în acest moment, ce ar trebui să măsor legat de
religiozitatea lor, dar pot spune că sînt ideologizați și fanatizați. Nu
dintr-un exces de religiozitate recurg la acte de violență. Religia aduce în
sufletele oamenilor pacea și armonia, împăcarea cu sine sau iubirea, în fiecare
dintre religii. Din punct de vedere al tematizării noastre, ei sînt, într-un
fel, victime ale unei propagande bazată pe ură față de alteritate, care se
transformă, în mod inconștient, și într-o ură de sine.
Galeria Întâlnirilor: Lumea e oripilată de
înregistrările cu cetățeni occidentali decapitați
Sandu Frunză: Musulmanul respectă și
iubește viața la fel de mult ca și creștinul. Din
punct de vedere etic,
Islamul, ca și Creștinismul, este o religie ce stă sub semnul monoteismului
etic, prin urmare decizia vieții și a morții poate sta doar în mîna lui
Dumnezeu. Nici un om nu poate decide asupra vieții altui om și nu poate să își
ia propria viață. Monoteismul etic repudiază uciderea și sinuciderea.
Actele de violență sînt practicate de
grupările fundamentaliste ca acte de violență simbolică. Ele sînt forme de
comunicare prin care se transmit mesaje, se creează ambiguități, se pune
presiune, se manipulează, se instaurează teroare. Din această perspectivă,
scopul actelor teroriste nu este doar acela de a ucide, ci de a face ca
victimele inocente să vorbească de la sine. Mediatizarea excesivă a acestor acțiuni
violente poate duce la potențarea în exces a mesajului și să conducă la o
consolidare a efectelor negative și a impactului acțiunii teroriste.
În același timp, violența este o metodă de
consacrare a puterii, fie în raport cu un dușman imaginar, fie în interiorul
grupului sau în cadrul unei ierarhii în care grupurile sînt integrate. Astfel,
se poate ajunge la o escaladare continuă a violenței, la nevoia de creștere în
intensitate a manifestării terorii. Am putut vedea această competiție între
diferite grupări din cadrul radicalismului islamist. Căștigătorul a fost Daesh (Statul Islamic sau ISIS) care a
reușit să ducă cruzimea la un nivel considerat insuportabil chiar și de către
unele mișcări islamiste ce practică acte de terorism. Prezența unui asemenea
nivel al violenței relevă că este vorba mai mult de urmărirea unor scopuri legate
de puterea politică și financiară decît de deținerea unei puteri religioase, de
natură spirituală. Cititorii noștri pot urmări mai multe explicații în cartea
mea Fundamentalismul religios și noul conflict al
ideologiilor.
Galeria Întâlnirilor Care credeți că ar putea greșeala
pe care Europa ar putea s-o facă în problema teroriștilor? Cum credeți că ar
trebui să procedeze liderii politici pentru a dezamorsa bomba pe care o
reprezintă terorismul în sine?
Sandu Frunză: Cea mai mare greșeală pe care ar putea să o facă oamenii politici în
raport cu fundamentalismul religios ar fi să dea curs inițiativelor ce vizează modificarea
cadrului juridic laic. Religia are rolul ei important în viața personală și în
spațiul public, dar ea nu trebuie să devină factor de modelare a politicilor
publice, a guvernării și a prevederilor de ordin juridic. Politicienii nu
trebuie să facă greșeala de a ceda în fața grupărilor fundamentaliste, a
organizațiilor religioase, sau a organizațiilor civice purtătoare ale unui
mesaj religios, și a cerințelor lor de modificare a prevederilor ce ar putea
duce la diminuarea valorilor și a practicilor ce asigură laicitatea statului
modern. Mai multă prezență a religiei în spațiul politic și al guvernării va
însemna mai multă violență. Avînd în vedere că laicitatea statului modern este
construită pe valorile secularizate ale Creștinismului, în primul rînd creștinii
ar trebui să apere această ordine instituțională. În felul acesta, bisericile
creștine pot contribui în mod semnificativ la diminuarea violenței, a
terorismului, în societatea occidentală.
Politicienii români ar trebui să se abțină
de la implicarea religiei în politică, de la instrumentalizarea organizațiilor
religioase în campaniile electorale și între campanii. Un asemenea amestec al
puterii religioase cu puterea politică duce la slăbirea bisericii și la
diminuarea instituțiilor statului de drept. Politicienii ar trebui să își ia
mîna de pe biserică și să își asume responsabil dezvoltarea ei. Dacă există vreun
pericol în România, acesta nu este reprezentat de terorismul islamic, ci de
instrumentalizarea religiei de către politicienii din toate orientările
ideologice.
Galeria Întâlnirilor: Spuneți într-un alt interviu
că fundamentalismul, privit ca ideologie, este un
sistem de idei rezultate din interpretarea religiei ca un sistem de principii
de acțiune socio-politică. În
acest context, există posibilitatea să apară, ca reacție la fundamentalismul
islamic, un fundamentalism creștin?
Sandu Frunză: Fundamentalismul creștin există, el este un fenomen global. In limba
română avem tratat acest subiect, alături de alte forme de fundamentalism, în
lucrări de popularizare foarte bune cum sînt cele semnate de Gilles Kepel sau
Karen Armstrong. Antiislamismul nu este o caracteristică semnificativă a
fundamentalismului creștin. Mișcările fundamentaliste, indiferent de religia în
care le întîlnim, au mai multe puncte în comun decît cele care le despart. De
aceea, atitudini anti-islam mă aștept să apară nu la fundamentaliștii creștini,
ci la partidele politice extremiste sau la partidele politice democratice care
vor include și o parte de discurs populist și intolerant pentru a cîștiga
electoratul cu asemenea opțiuni. O asemenea atitudine politică va duce la creșterea
insecurității și violenței în spațiul public.
Galeria Întâlnirilor: La ce să ne așteptăm în
viitorul imediat ?
Sandu Frunză: Trebuie să ne așteptăm îndeosebi
la trei lucruri. Pe de o parte, este mai mult decît evident că trebuie să ne așteptăm
la o multiplicare a actelor de violență, atît în formele elaborate și cu
strategii complexe cît și în formele rudimentare ale producerii lor. E previzibil
că actele de teroare, pe care le-am văzut desfășurate de grupări islamiste sau
indivizi radicalizați în Israel în ultimii ani, vor deveni o realitate
cotidiană în întreaga Europă. Pe de altă parte, trebuie să ne obișnuim cu
faptul că acestea vor face parte din viața noastră de zi cu zi, că nu va mai
exista loc sigur și că oricînd întîmplarea ne va putea transforma, pe oricare
dintre noi, în victime inocente. Va trebui în următorii ani (puțini, sper) să
ne obișnuim să trăim normalitatea vieții sub această presiune extraordinară. În
al treilea rînd, cred că trebuie să fim optimiști, să credem că printr-un efort
comun de sprijin dat valorilor democratice, pluralismului și acțiunii ferme a
statului de drept, fenomenul va fi diminuat atît de mult (cu timpul) încît el
nu va mai avea impactul psihologic și existențial de astăzi.
Galeria Întâlnirilor: La ce carte lucrați și când
va apărea?
Sandu Frunză: Nu lucrez la nimic altceva decît la reconstrucția încrederii într-o lume
mai bună. În această perioadă citesc filosofie și poezie. Nu mai am naivitatea
de a crede că poeții pot salva lumea, dar citind mă încarc cu energia care îmi
dă posibilitatea de a visa la pacea interioară ce reconstruiește pacea întregii
lumi.
Însă, pînă ajungem acolo, cititorii noștri
ar putea, printre altele, să stea în compania cărții mele despre Fundamentalismul
religios și noul conflict al ideologiilor sau a celor două cărți ale mele care sînt sub
tipar și vor putea fi văzute în perioada următoare: Experiența religioasă în gîndirea lui Dumitru Stăniloae. O etică relațională
(Editura Eikon) și Între moartea
politicii și moartea lui Dumnezeu (Editura Tritonic).
Galeria Întâlnirilor: Multumesc!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu