marți, 3 mai 2016

Bogdan Jitea: „Azi doar politicile cinematografice din Rusia lui Putin, cu predilecţia către filmele istorice ce glorifică trecutul în sensul dorit de regim, ar putea fi considerate un corespondent al Epopeii Naţionale Cinematografice”.

Foto ANAV
În data de 28 octombrie 2015 a avut loc la Gallery, sediul Asociaţiei Naţionale pentru Arte Vizuale Contemporane, prima ediţie a Galeriei Întâlnirilor. Subiectul întâlniri: „Epopeea naţională cinematografică între Burebista şi Ceauşescu. Istorie sau propagandă?” Invitaţi: Bogdan Jitea, Mihai Fulger şi Călin Hentea. A fost proiectat şi s-a dezbătut pe marginea filmului documentar Epopeea Naţională Cinematografică (2011, 68'), regia: Bogdan-Alexandru Jitea, după un scenariu de Bogdan-Alexandru Jitea şi Floarea Codrea.

Galeria Întâlnirilor: Dragă Bogdan, am să intru abrupt în subiect: ce este Epopeea Naţională Cinematografică şi ce rol a avut?
Bogdan Jitea: Mulţumesc şi eu pentru şansa de a prezenta filmul la Gallery. Epopeea Naţională Cinematografică este un proiect schiţat în ultimii ani ai regimului Gheorghiu-Dej, dar aplicat cu precădere în timpul regimului Ceauşescu, prin care se urmărea rescrierea istoriei românilor prin intermediul filmelor istorice din perspectiva tezelor oficiale naţional-comuniste. Este aşadar o comandă politică pentru care s-au mobilizat resurse materiale şi umane uriaşe şi care a reprezentat un redutabil instrument propagandistic.

Galeria Întâlnirilor: Crezi că Epopeea şi-a atins scopul?
Bogdan Jitea: În mare parte şi-a atins scopul şi pentru că efortul industriei cinematografice în această direcţie face parte dintr-un context ideologic mult mai larg de difuzare a tezelor oficiale ale naţional-comunismului, alături de literatura de gen, de teatrul istoric, de artele plastice, de discursul istoriografic din manualele şcolare. Insistenţa pe o serie de mituri politice - originile şi continuitatea poporului român, suveranitatea şi unitatea naţională, ubicuitatea inamicilor interni şi externi şi imaginea paternalistă a Conducătorului omnipotent - a contribuit la succesul epopeii naţionale cinematografice în crearea unei naraţiuni istorice inteligibile pentru masele largi de spectatori. Bineînţeles, în beneficiul direct al regimului Ceauşescu ce-şi legitima astfel poziţia politică prin racordul la istoria naţională.

Galeria Întâlnirilor: De cât succes se bucurau în rândul publicului filmele cuprinse în Epopeea Naţional Cinematografică?

Bogdan Jitea: Dacă privim statisticile intrărilor la cinema de până în 1989, vom observa că în top 10 al filmelor româneşti, 8 sunt filme istorice. Printre cele mai de succes au fost  cele iniţiale, Dacii, Columna sau Mihai Viteazul care se bucură şi acum de aprecierea românilor. Cu cât înaintăm mai mult în epoca Ceauşescu şi ne apropiem de momentul 1989, cu atât discursul din filmele istorice realizate în această perioadă  devine din ce în ce mai ideologizat şi transparent-propagandistic, ceea ce a avut ca efect îndepărtarea marelui public.


Galeria Întâlnirilor: Cum ai ajuns să regizezi documentarul Epopeea Naţională Cinematografică?
Foto ANAV
Bogdan Jitea: În primăvara anului 2011 am propus Institutului Român de Istorie Recentă realizarea unui serial documentar, în 8-10 episoade, fiecare axându-se pe o problemă specifică filmului românesc din anii regimului Ceauşescu. Eu ar fi trebuit să coordonez  echipa de cercetare a acestui proiect ambiţios şi să scriu scenariile episoadelor. La momentul respectiv era prevăzut un regizor profesionist. Însă sistarea fondurilor după ce se strânseseră materiale şi se realizaseră interviuri pentru 3 episoade, a făcut ca proiectul să intre în stand by. Atunci m-am hotărât să preiau responsabilitatea de a realiza personal primul film pe care l-am scris şi l-am regizat aproape fără buget. 

Galeria Întâlnirilor: Are acest documentar  şi o continuare? În ce stadiu este acest proiect?
Bogdan Jitea: Am materiale pentru următoarele 2 episoade care ar trebui să trateze problema cenzurii în cinematografia ceauşistă şi a modului în care cineaştii au reacţionat la ea. Chiar am o schiţă de montaj preliminar de vreo 3 ore a materialelor filmate. Din păcate lipsa finanţării face ca momentan acest proiect să nu poate fi finalizat.

Galeria Întâlnirilor: Noi, cinefilii amatori ne întrebăm uneori dacă istoria a fost aşa cum ne este prezentată în filme? Dacă lucrurile s-au petrecut măcar aproximativ ca ceea ce vedem pe marele sau micul ecran sau cineva a reconstruit la comandă ceea ce ne este oferit?

Bogdan Jitea: În cazul epopeii naţionale cinematografice lucrurile sunt foarte clare. Comisia ideologică a CC al PCR a stabilit în 1968, la cererea directă a lui Nicolae Ceauşescu, un plan tematic de perspectivă, prin care se urmărea punctarea cinematografică a principalelor momente ale istoriei naţionale. Majoritatea subiectelor care au fost trecute în plan s-au concretizat mai devreme sau mai târziu. Spre exemplu, filmul despre Mircea el Bătrân a fost realizat la nu mai puţin de două decenii. Gruparea filmelor istorice într-un adevărat tratat vizual de istorie naţională s-a realizat cu amplul concurs al cineaştilor, numiţi în documente adevăraţi „istoriografi cinematografici” şi cu supravegherea extrem de strictă a ideologilor partidului. Aşadar a fost un program politic urmărit cu tenacitate de-a lungul întregii perioade ceauşiste.

Galeria Întâlnirilor: Oare semăna Mihai Viteazul cu Amza Pellea? Putea Mircea cel Bătrân să-l instruia pe viitorul Vlad Ţepeş? A existat cu adevărat regele dac Burebista sau este doar o fantasmagorie cinematografiei comuniste?
Bogdan Jitea: Mai curând seamănă Amza Pellea cu Mihail Viteazul personajul romantic aşa cum şi l-a imaginat Nicolae Bălcescu în cartea lui diseminală, Românii supt Mihai-Voievod Viteazul. Este de fapt o imagine mitică ce şi-a adus o contribuţie decisivă la crearea statului unitar naţional modern, având slabe legături cu personajul istoric real, după cum în mod convingător a explicat istoricul Lucian Boia. În cazul discuţiei lui Mircea cu viitorul Vlad Ţepeş avem de-a face cu o mistificare grosolană. Mircea nu ar fi avut cum să-l instruiască pe tânărul Vlad pentru simplu motiv că a murit cu 13 ani înainte ca acesta să se nască. În ceea ce-l priveşte pe Burebista din filmul din 1980 de Vitanidis, e clar că avem de-a face cu o proiecţie imaginară ce ţine de regulile protocroniste şi n-are decât teoretice legături cu căpetenia getă de secol I î.Hr.. Burebista îi oferea lui Ceauşescu legitimarea supremă; constructul imaginar al statului regelui get (unitar, centralizat, autoritar, respectat de „ceilalţi”) semănând frapant cu proiectul politic al dictatorului comunist. 


Foto ANAV
Galeria Întâlnirilor: Toate aceste filme istorice conţin o cantitate uriaşă de minciuni, de falsuri, de denaturări istorice. Doar regimul de la Bucureşti se folosea de cinematografie pentru a manipula politic? Există azi un corespondent a ceea ce se întâmpla cu Epopeea Naţională Cinematografică?
Bogdan Jitea: Epopeea Naţională Cinematografică a fost un proiect unic inclusiv la consecvenţa şi amploarea cu care s-a urmărit direcţia filmului istoric, în tentativa de a se realiza un adevărat tratat de Istorie vizuală. A fost posibil acest efort, urmărit pe un sfert de secol, tocmai pentru că beneficia de întreg sprijinul unei industrii cinematografice centralizate şi complet etatizate şi pe baza deciziilor trasate de producătorul unic, Partidul-Stat personalizat de Conducătorul său suprem, Nicolae Ceauşescu. Azi doar politicile cinematografice din Rusia lui Putin, cu predilecţia către filmele istorice ce glorifică trecutul în sensul dorit de regim, ar putea fi considerate un corespondent al Epopeii Naţionale Cinematografice.

Galeria Întâlnirilor: Cum te-ai simţi la Galeria Întâlnirilor? La ce alt subiect ai fi interesat să participi în cadrul acestui format?

Bogdan Jitea: M-am simţit excelent, în mare parte datorită prietenilor care animă acest concept. M-ar interesa să particip la organizarea unei suite de seri de film discutate ulterior interdisciplinar, cu invitaţi din diferite câmpuri de interese. Cred că ar ajuta foarte mult la înţelegerea mai bună a cinematografiei prin comunicarea între specialişti şi amatori ai acestei arte totale. 

Galeria Întâlnirilor: Mulţumesc!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu