In 1924, a man called Wilhelm Wagenfeld started working in the Bauhaus workshop in Weimar where he received a simple assignment from Laszlo Moholy-Nagy: to design a lamp. The result was the object known today simply as “the Bauhaus lamp” and which has become more than any other the embodiment of Bauhaus designs as defined by Gropius. The aesthetic of the lamp is directly connected the philosophy which re-thought every day items from a minimalist, functional perspective and eliminated all redundant details.
When Walter Schnepel associated with Wagenfeld to re-issue the Bauhaus lamp in 1980, he also looked for a way to re-define the iconic form and anchor it in contemporary culture in a different way than as a historical artifact which was still relevant but had to be respected as such. Instead, he chose to initiate a chain reaction, inspired perhaps by his collection of Fluxus art: a performance event which gave the historical object a new and different lease on life by going against its intended function as an industrial product. He understood that any iconic object lives on as long as it is subject to interpretations and, ultimately, debate, and decided to offer it to artists to alter it as they saw fit.
By the contribution of artists such as Jochen Fischer, Christian Gürtler, Richard Hamilton, Alison Knowles, Christiane Möbus, Aldo Mondino, Paul Renner, Daniel Spoerri, Dieter Roth, Ben Vautier, Ay_O among many others, the new Bauhaus lamps on view live now at the intersection of two worlds: one where the purity of form still exists and another one, where they are the first layer of a palimpsest, a metaphor of living history and individuality.
The exhibition marks and celebrates the 100 years since the founding of the Bauhaus School in Weimar in 1919 by architect Walter Gropius.
About Walter Schnepel
Walter Schnepel has been collecting since the 1960s and during the years has amassed a significant body of Fluxus art (Joseph Beuys, Daniel Spoerri, Wulf Vostell, Arthur Köpcke, Takako Saito, Nam Jun Paik and many others). The collection which includes over 2,000 items has been exhibited in museums (most recently at the Ludwig Museum in 2017).
Walter Schnepel has been collecting since the 1960s and during the years has amassed a significant body of Fluxus art (Joseph Beuys, Daniel Spoerri, Wulf Vostell, Arthur Köpcke, Takako Saito, Nam Jun Paik and many others). The collection which includes over 2,000 items has been exhibited in museums (most recently at the Ludwig Museum in 2017).
Opening Thursday 20th June, 19:00. The exhibition will remain open between 20th June – 12 August 2019.
Partners: Tecnolumen, Cluj-Napoca City Hall and Local Council
Sponsors: Banca Transilvania, Weberbau, Distral.
//
//
În 1924, un bărbat pe nume Wilhelm Wagenfeld a început să lucreze în atelierul Bauhaus din Weimar unde a primit o sarcină simplă din partea lui Laszlo Moholy-Nagy: să creeze un design nou pentru o lampă. Rezultatul a devenit un obiect cunoscut astăzi drept “lampa Bauhaus” şi care, mai mult decât oricare altul, a devenit întruparea şcolii de design Bauhaus aşa cum a fost ea definită de Gropius. Estetica lămpii este corelată direct cu filosofia care a re-creat obiecte de zi cu zi dintr-o perspectivă minimalistă şi funcţională, prin eliminarea tuturor detaliilor redundante.
În timp, ea a devenit simbolul bunului gust şi obiect de colecţie. Este ironic faptul că lampa Bauhaus care, la fel ca şi alte obiecte Bauhaus, a fost creată în mod programatic să arate ca un produs în serie, industrial, şi care trebuia să fie produsă în serie, s-a dovedit a fi şi prea scumpă ca să fie produsă în serie şi prea revoluţionară ca design ca să devină populară.
Când Walter Schnepel s-a asociat cu Wagenfeld în 1980 ca să recreeze lampa Bauhaus, el a căutat şi o modalitate de a redefini forma iconică şi de a o ancora în cultura contemporană într-un alt fel decât ca artefact istoric încă relevant și care trebuie respectat. S-a hotărât să iniţieze o reacţie în serie, inspirată poate de colecţia sa de artă Fluxus: un performance care a conferit obiectului istoric o nouă viaţă mergând contra funcţiei sale iniţiale de produs industrial. El a înţeles că orice obiect istoric trăieşte cu adevărat doar atâta timp cât este subiect al interpretărilor şi dezbaterilor. Astfel s-a decis să ofere acest obiect istoric unor artiști care să îl modifice după cum cred ei de cuviinţă.
Prin contribuţia unor artişti precum Jochen Fischer, Christian Gürtler, Richard Hamilton, Alison Knowles, Christiane Möbus, Aldo Mondino, Paul Renner, Daniel Spoerri, Dieter Roth, Ben Vautier sau Ay_O, noile lămpi Bauhaus există acum la intersecţia a două universuri: cel în care puritatea formei există încă şi un altul, în care ele sunt stratul de bază al unui palimpsest, o metaforă a unei istorii vii şi a individualităţii.
Expoziția marchează și sărbătorește cei 100 de ani trecuți de la înființarea Școlii Bauhaus la Weimar în 1919 de către arhitectul Walter Gropius.
Despre Walter Schnepel
Walter Schnepel colecţionează din anii ’60 şi a acumulat o colecţie importantă de artă Fluxus (Joseph Beuys, Daniel Spoerri, Wulf Vostell, Arthur Köpcke, Takako Saito, Nam Jun Paik, printre alții). Colecţia sa include peste 2,000 artefacte şi a fost expusă în numeroase muzee (cel mai recentla Ludwig Museum în 2017).
Vernisaj joi 20 iunie, ora 19:00. Expoziția rămâne deschisă în intervalul 20 iunie – 12 august 2019.
Parteneri: Tecnolumen, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca
Sponsori: Banca Transilvania, Weberbau, Distral.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu