Societatea Culturală „Ploiești-Mileniul III” vă
invită sâmbătă, 10 decembrie 2016, la orele 12, la librăria Cărturești din AFI
Pallace Ploiești pentru lansarea albumului „Orașul dispărut. Ploiești” de Dan
Gulea.
Publicat sub
sigla Editurii Ploiești-Mileniul III și tipărit la Karta-Graphic Ploiești,
albumul este o lucrare amplă, ce conține peste 300 de fotografii din orașul de
altădată, cu focalizare pe anii 1960-1970. Pornind de la un set de fotografii
ale Fotocineclubului de la Casa de Cultură a Sindicatelor, ce ar fi fost
aruncate pentru a face loc unor activități mai lucrative, autorul și-a
continuat investigațiile și a completat cercetarea cu colecția Ioan Groșescu
(director al CCS la începutul anilor 1970), precum și cu colecția Carol Nicolae
Debie (aflată la sediul Societății Culturale Ploiești-Mileniul III, dar și la
Direcția Județeană a Arhivelor Prahova). Cu ajutorul lui Dorin Stănescu,
istoric și vicepreședinte al Societății Culturale ploiești-Mileniul III,
investigațiile pentru conturarea unei epoci au ajuns la colecția Alin Tomozei
(nepotul cunoscutului inginer și director al Uzinelor „1 Mai” , Dimitrie
Tomozei, asasinat bestial de Securitate la jumătatea anilor 1960), care asigură
o notă specială acestui album. Pentru a completa o temă și o epocă s-a făcut
apel și la alte arhive, ce au furnizat diferite informații și imagini: Bogdan
Ciupercă, A. Hoffmann, D.I. Topciu.
Anii 1960-1970
sunt speciali în istoria urbană autohtonă, pentru că surprind două stiluri sau
epoci: cea veche, care s-a dezvoltat organic de la începuturile modernității
valahe, și cea nouă, a Epocii de Aur, care a resistematizat nu doar tramele
urbane, ci și viața multora dintre noi. Omul nou are nevoie de noi edificii,
care rescriu tradiția, istoria și chiar identitatea. Discrepanțele au fost
surprinse de obiectivul enciclopedistului Carol Nicolae Debie (colecție ce a
furnizat albumului peste 150 de imagini), dar și de fotografii profesioniști
sau amatori grupați la Fotocineclubul de la Casa Sindicatelor. Dintre aceștia
se disting dl Ioan (Jean) Popescu, fotoreporter al Flamurei Prahovei, ziarul oficial înainte de 1989, dar și
regretații Dorin Manolescu sau ing. Ion Dravăț, ce au surprins multe dintre
realitățile epocii. A treia sursă majoră a albumului este colecția Alin
Tomozei, ce reunește imagini de familie, cărți poștale sau imagini de epocă,
multe dintre ele fiind pentru prima dată publicate.
O panoramare a
legăturilor Ploieștiului cu diferiți conducători ai țării din epoca modernă
este primul capitol al volumului, fiind ilustrate momentele în care orașul a
fost vizitat la cel mai înalt nivel, de la Cuza la Take Ionescu sau Carol II,
cu tributul necesat epocii comuniste (Gheorghiu-Dej, Nicolae și Elena
Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer ș.a.).
Deși nu lipsesc
incursiunile în secolul XIX (27 de fotografii) sau în perioada interbelică (37
de imagini – dintre care un lot special de reclame ale epocii), albumul
focalizează pe anii transformărilor, anii 1960-1970. Aceștia sunt prezentați
din mai multe puncte de vedere ce alcătuiesc capitole deosebite: „Evenimentele
vieții cotidiene” (cum și unde se petrecea: la teatru, la hipodrom sau pur și
simplu cu... ursarii!), „Imaginarul simbolic” (monumentele și spațiile memoriei
colective, înlocuiri și reamenajări) și, mai ales, „Redesenarea centrului”
(vechea Piață a Unirii, în fiecare dintre laturile sale cardinale, cu Lipscanii
sau cu Brașoveni, Franceză și Unirii, respectiv Calea Câmpinii, până în zona de
Nord aorașului, cu biserica Sf. Vasile).
„Orașul rural”,
„Orașul muzicii” și „Orașul subteran” sunt trei capitole care încheie această
apariție editorială unică în peisajul cercetărilor și publicațiilor despre
Ploiești și despre urbanismul nostru din a doua jumătate a secolului trecut,
apărută sub egida Societății Culturale Ploiești-Mileniul III și a
colecționarului ing. Alin Tomozei, ce a stipendiat cu generozitate tipărirea
albumului în condiții grafice deosebite.
Despre autor:
Dan Gulea (n.
1977) este scriitor și critic literar, autor al monografiei Pluviografii. O istorie a culturii române de
la Ploiești (2012, nominalizată la Gala Bun de Tipar, secțiunea Eseu) și
editor al ultimei piese a lui Caragiale, Titircă,
Sotirescu & Cia, reconstituită în premieră după manuscrise și mărturii.
Cunoscut în mediul academic pentru lucrările despre avangarda românească (Domni, tovarăși, camarazi. O evoluție a
avangardei române, 2007 sau Marginaliile
avangardelor, 2016), Dan Gulea publică în mod constant opinii sociale și
politice pe voxpublica.realitatea.net. Membru al Uniunii Scriitorilor din
România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu